Goed debiteurenbeheer voor een financieel gezond bedrijf

Als ondernemer wil je uiteraard krijgen waar je recht op hebt. Daarnaast wil je dat je bedrijf het goed doet en financieel gezond is. Debiteurenbeheer is hier een groot onderdeel van. Helaas zijn er soms klanten die niet of niet alles op tijd betalen en deze mensen moet je vanaf dag één achter de broek aan zitten. Dit kan vervelend werk zijn, want aan de ene kant wil je de relatie met de klant niet verpesten en aan de andere kant moet het geld ook binnenkomen. Toch kan goed debiteurenbeheer je wat leren over jezelf en de relatie met de klant bevorderen.

Begin een dialoog

Zo gauw iemand niet op tijd betaalt, moet je contact met deze persoon opnemen. Dit kan zijn per email, per telefoon of door een brief te sturen. Dit contact kun je in je voordeel gebruiken en aanpakken als een kans om met je klant te praten. Veel van de achterstallige betalingen komen voort uit een misverstand en zullen na een herinnering snel worden voldaan. Daarnaast vinden veel klanten het fijn als je contact met ze opneemt, omdat dit in dit digitale tijdperk nog weinig gebeurt. Gebruik dit moment dan ook om te vragen naar of ze tevreden zijn met de service, wat je zou kunnen verbeteren en eindig met de mededeling dat je hoopt ze snel weer te zien.

Vraag om feedback

Deze vraag om feedback kan waardevolle informatie opleveren en geeft je hulp met debiteuren die niet betalen in de toekomst. Want, het kan maar zo zijn dat de reden voor het niet betalen bij jou ligt. Misschien is het niet fijn om te horen dat je factuur omslachtig was, dat er informatie miste, dat de betaalmethode te lastig is of dat het niet duidelijk is hoe de prijs tot stand gekomen is, maar dit is wel informatie waar je wat mee kan en moet doen. Het aantal wanbetalers zal afnemen en door om feedback te vragen kun je je debiteurenbeheer gladstrijken. En hoe minder wanbetalers, hoe financieel gezonder jouw bedrijf.